FRPG - Fórumos szerepjátékok

Minden a fórumos szerepjátékokkal kapcsolatban! Mi is az az FRPG, hogyan kell játszani, és miért jó? Tippek, trükkök, tanácsok FRPG oldalak adminisztrátorainak, és játékosainak egyaránt. Tanácsok mesélőknek, és egyéb fórumos szerepjátékot vezénylő felhasználóknak. Jelenleg létező fórumos szerepjátékok, kritikák, és bemutatók. A mai FRPG-kről alkotott vélemény, és az igazság velük kapcsolatban.

A célom ezzel a bloggal nem más, mintsem kis kikapcsolódást nyújtsak magamnak, és más szerepjátékos, vagy nem szerepjáték olvasómnak. Nem célom senkit sem feldühíteni, lehúzni, és nem célom semmit sem előtérbe helyezni, reklámozni. Egyszerűen élvezetből írok, és azt szeretném, ha élvezettel olvasnátok. Ha kritika, ha nem. Tehát a célom csak egy blog, semmi több... :)

FRPG oldalak

Egy FRPG oldal gyűjtemény, pár mondatos kritikával fűszerezve. Erősen szubjektív bejegyzések, csupán az én véleményemet tükrözik!

Jelenleg nincs kritika!

Nem tetszést kifejezni hozzászólás formájában lehet. Csak kulturált keretek betartása mellett! Az oldalakon nem ások mélyre, pár perc nézelődés után írom, amit írok. Csupán egy újonnan odatévedő első benyomást tükrözik.

Utolsó kommentek

  • Neolius: Akkor ennyit erről, hogy statisztikát akarok csinálni. Megoldottam elméletben a Naruto, Bleach öss... (2012.04.20. 19:43) "Gyors" kritikák
  • Neolius: De meglátszik az érteni és megértetni fogalom különbsége. ^^ Szerintem a Tisztelt Admin arra gon... (2012.04.20. 19:38) Tanácsok FRPG készítőknek
  • Eralion: Szia! Amint látod, már nem igazán foglalkozom semennyire sem a bloggal. Sajnos időm sincs, kedvem ... (2011.06.07. 23:59) "Gyors" kritikák
  • chim: szervusz Eralion! kezdő oldalakkal is foglalkozol? mert örülnék, ha górcső alá vennéd az enyémet i... (2011.06.03. 17:40) "Gyors" kritikák
  • Eralion: Azért látom kommentben kaptál egy keveset. :P (2011.05.24. 12:18) Új bannercsere rendszer
  • Utolsó 20

Nem én írtam...

Pár bejegyzés, amit nem én írtam, ezért nem jelenítettem meg a főoldalon cikként, ám mégis helyet kapott a blogon (mert különösen fontosnak, vagy érdekesnek találom):
Mi is az a szerepjáték? - Aingus Og
Mi is az a szerepjáték? - Eversong

Freestyle, és storyteller - ne legyünk zavarban a fogalmak terén

2010.07.23. 01:50 | Eralion | 10 komment

Sziasztok!

Ez a bejegyzés most már a http://frpg.hu oldalon is megtalálható, méghozzá a blogjukban, a http://frpg.hu/blog -on, pontosan ezen a webcímen: http://frpg.hu/blog/Freestyle_es_storyteller

A freestyle és storyteller játéktípusról általában tévhitek szoktak keringeni a világhálón, és a játékosok között. Ez a cikk azért jött létre, hogy ezeket a tévhiteket eloszlassa. Köszönöm a segítséget Jose Vasquez Vergara-nak (Cyberpunkt admin) és Földesi Benjamin-nak (KalandokHarca admin), hogy hajlandóak voltak tisztázni bennem is a fogalmak valódi jelentését. A fogalmak sok évvel ezelőttre nyúlnak vissza, (1990) és az eredeti/"ős" jelentéseiket tárom itt most elétek...

Storyteller, avagy "Történetmesélés", vagy "Kalandmesélés":

"A szerepjátékok kapcsán a Storyteller fogalmat először a White Wolf cég vezette be a Vampire the Masquarede játéka kapcsán. Sajnos nem védette le és azóta boldog boldogtalan freestylesek is használják TÉVESEN."

Egy kis történetelem. Gary Gygax-nek a felfogása a szerepjátékról majdnem 50 évvel ezelőttől egészen 15 évvel ezelőttig nem volt más, mintsem alkossunk néhány egyszerű karaktert, rakjuk be őket egy földalatti labirintusba, ott menjenek a fejük után, néha rakjunk eléjük egy-egy szörnyet, győzzék le, vegyék el a tárgyaikat, és már mehetnek is tovább. De ez a játékstílus nem nagyon kedvezett azoknak, akik pár hónap után úgymond ráuntak a dologra. Egyre inkább szükség volt valami változtatásra, valamire, ami izgalmat visz a játékba. Elsőre bonyolultabb, összetettebb karakteralkotással próbálkoztak, no meg más szörnyekkel, még több tárggyal, stb. Érthető hát, hogy a játékosok, és rajongók egy idő után hiányolni kezdték a szerepjáték két fontos, sőt, legfontosabb elemét: a személyiséget és a cselekményt.

( Forrás, bővebben: http://rpg.hu/iras/mutat.php?cid=2461 )

"A Storyteller a RPG világban karakterközpontú és nem kalandközpontú meséket jelent, a kalandok a karakterekre vannak szabva egyfajta személyes mesék amik szervesen a karakterekhez kapcsolódnak."

Tehát a storyteller játékstílus mese/kaland, ám az mindenképpen a karaktereket, és azok interakcióit helyezi előtérbe. A storyteller játékstílus első változatait nevezik a szerepjáték reneszánszának, azaz újjászületésének is. Ezen játékforma előtt az elterjedt stílus a labirintusokban való mászkálás, szörny ölés, és azok tárgyainak elvétele volt (lásd: fentebb). Ám, ugyan ez a kezdő játékosoknak egyszerűbb volt, a haladókat korlátok közé zárta - túl sablonos volt, ezért jött az újítás.

"A storyteller, vagyis "kalandmesélős" játéktípus egy bizonyos előre megírt történetszál alapján játszódik le. Ebben a típusban a résztvevőknek valamiféle problémát kell megoldaniuk, ami lehet akár egy tárgy megszerzése, egy szörny legyőzése, egy hely felderítése, stb. A lehetőségek száma végtelen. A résztvevők hozzászólásai a történet körülményeit és végkimenetelét változtatják meg, de a történetszál maga, ugyan az marad. Rendszerint fórumon egy mesélő, kalandmester bonyolítja le az ilyen játékokat, és egyszerre több, akár 6-7, vagy bármekkora számú résztvevő is jelen lehet."

A storyteller játékstílus röviden összefoglalva (a fórumos játékokra levetítve természetesen, hisz a blog mondhatni csak azzal foglalkozik), hogy egy előre kitalált játéktörténetet vezényel le a kalandmester, ám nem a kaland áll a központban, hanem az egyes karakterek.

Egyszerű példa: egy KalandMester vagy Mesélő kitalál egy kalandot, amit utána szépen elmesél a fórumon. Amit megszokhattatok mindannyian. Van egy alap story, de ettől eltérhetnek a karakterek azzal, hogy az interakcióikkal elmennek a másik irányba - de végül mindenképpen a fő csapásirányt követik, a mesélő segítségével.

Freestyle, avagy "Szabad stílus":

A freestyle játékról tévesen terjedt el az az információ, hogy nincs mögötte világ. De, van! Van világ, és vannak fajok, kasztok. Különben miben is játszanánk? Ám nincs rendszer mögötte, és sokkal szabadabb minden téren. Sajnos az előnye a korlátja is egyben, hisz egy kezdő játékosnak a freestyle túl tág lehet, nem tudja kiélni benne magát, viszont egy haladó szerepjátékos kényelmesen el tud benne helyezkedni, és onnantól csak a fantázia szabhat határt!

"A freestyle, vagyis "szabad játékosi epizódok", vagy ha úgy tetszik a "szabad játéktípus" korlátlan lehetőséget nyújt a résztvevők számára, ámbár ez a korlátlanság egyben a játék határait is jelenti. Alapvetően egy olyasfajta játékmodort takar ez a fogalom, amelyben előre nincs megírva egy kalandtörténet, így a történetszál szabadon változhat a játékosok hozzászólásainak hatására. A határt csak a játékosok képzelete, fantáziája adja meg, és így a szerepjátszásban kezdők igen szűk keretek között mozoghatnak. A tapasztaltabb játékosok ebben a fajta játékmódban is átélhetnek izgalmasabbnál izgalmasabb történeteket karaktereik által, és még össze sem kell beszélniük."

Azaz a freestyle lényege, hogy nincs előre meghatározott kaland. A jelenlegi fórumos játékok jelentős része ebbe tartozik, és néha átmegy storytellerbe, egy-egy kaland során, amit a KM, avagy Mesélő vezényel le.

"1. Variáció: Se mesélő, se szabályok, a játékosok egymás közt jól el vannak.
2. Variáció: Mesélő van, ám szabályok nincsenek, ennek hatására a mese inkább helyzetgyakorlat, igazi izgalmakkal teli fordulatot nem tartalmaz, ha van kihívás az inkább szellemi és logikai lehet."

Ez pedig a két alkategóriája a freestyle típusú játéknak. Van, hogy nincs mesélő, és ebben az esetben a játékosok csak önmaguk játszanak. Lásd: a mostani FRPG oldalak többsége. Itt is bejöhet a képbe egy mesélő félúton.

Példa az első variációra: bármelyik FRPG-ben, ha mesén kívül vagy, akkor szinte biztosra vehető, hogy ebben a játéktípusban játszol. Ha odalépsz a karaktereddel egy másik karakterhez a kocsmában, elkezdenek dumálni egymással, aztán közösen alkottok/nak valamit mesélő nélkül, egy megadott világban (de alig pár szabállyal - hisz 10-12 pont összesen egy fórumszabályzat, és annak a fele nem is az üzenet tartalmával foglalkozik, tehát lényegében semmilyen szabályzat nincs) akkor bizony Ti éppen az első variációs freestyle játékot játsszátok.

Példa a második variációra: Összehaverkodtatok, és elmentek együtt várost nézni. Hirtelen a semmiből a mesélő hoz egy részeg NJK-t, aki rátok támad. Nincs története annak, amit ír, csak egy adott helyzet van, amit meg kell oldani - nos, ez a második variáció.

 

Remélem eme kis szösszenet kinyitotta a szemeket. A forrás: internetes kutatásom ; 7,5 + 17 év asztali RPG tapasztalat (hála két segítő személyemnek, akiket már említettem)!

Köszönöm a figyelmet!

Eralion

Neked mi a véleményed a bejegyzésről, annak tartalmáról? Írd meg kommentben, katt ide!

Címkék: szerepjáték freestyle storyteller frpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DreamerX 2010.09.04. 16:03:53

Na, ez is még egy érdekes kérdés.
A Kalandmesteres játékokon belül is van még két vonulat.
Az egyik, amikor van egy világ, és vannak a karakterek, amiknek tulajdonságai szavakkal leírva jelennek meg.
A másikban a világ mellé van szabályrendszer is. A karaterek tulajdonságai gyakran számszerű értékeket is kapnak, vagy legalább fokozatokat.

Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya, bár én személy szerint már egyre inkább az elsőt preferálom. Sokkal finomabb hangolást tesz lehetővé a helyzetnek megfelelően, mintha merev szabályok közé tuszkolnánk a színes eseményeket.

Persze az értékekel rendelkező játékot is lehet úgy játszani, ha a Kalandmester képes rá. De a jó ég mentsem meg mindenkit az olyan Mesélőtől, aki "szabálybuzi", s ami nicns leírva a szabálykönyben, az neki egyszerűen nem is létezik. Gyanakvás, megérzés, érzelmek, karakterek közötti szimpátia vagy unszimpátia, logikai következtetések ... stb. ... Ami a szerepjáték sabvát borsát adja, azt azzal, hogy "erre nem tudsz dobni, mert ilyen képesség nincs a szabályrendszerben" kijelentéssel simán megöli.

Jose Vasquez Vergara · http://cyberpunk.hungarianforum.net/portal.htm 2010.09.04. 17:00:00

@DreamerX:

Hy

Csak éppen arról ne feledkezz meg, hogy az "első" féle kalandmesteres játékot általában a tapasztalt rutinos játékosok és kalandmesterek tudják lebonyolítani a tapasztalatlanok tapasztalataim szerint nem és igenis ilyenkor keményen meg kell őket csapdosni egy döglött tapírral, hogy ÉBRESZTŐŐŐŐŐ :P

Szóval ha tetszik ha nem a kezdő és tapasztalatlan szerepjátékosoknak igen is kellenek a szabályok mert hajlamosak elszállni pillanatok alatt (mondjuk ezt a szabályok keretein belül is megteszik :P )

A baj inkább az, hogy az ifjabb generáció tagjai közül egyre többen nőnek fel a szabályok nélküli szerepjátékszerűségeken és ez a játékaikon is igen erősen meglátszik, persze az öntudat az dúl bennük ezerrel :P

Eralion · http://frpg.blog.hu 2010.09.04. 17:19:37

Hmm, érdekes meglátások. :)

DreamerX 2010.09.04. 17:28:28

A főoldalon nézem ezt a bejegyzést, akkor van hozzá 3 HSZ. Ha rákattuntok, akkor viszont nem látszik egyik sem, és ki van írva, hogy nincsenek hozzászólások.
A főoldalon a friss HSZeknél hol a valóban frissek látszanak, hogy meg az augusztusiak.
Kicsit bugos ez a blog.

DreamerX 2010.09.04. 17:29:43

Jose: a szabályok a gyenge Kalandmesternek kellenek, nem a kezdő játékosoknak. A játékos részvételének minősége egyrsézt az IQjától, másrészt a KMtől függ. A gyakorlata legfeljebb annyiban érdekes, hogy milyen megoldások jutnak eszébe.

Jose Vasquez Vergara · http://cyberpunk.hungarianforum.net/portal.htm 2010.09.04. 20:18:05

@DreamerX:

Hy

Szerintem nagyon tévedsz (nem akarlak megbántani ám érzésem szerint nem vagy túl öreg kalandmester vagy nagyon zárt körben játszol :D)

A szabályok nem a "gyengéknek" kellenek hanem a szabályok arra kellenek, hogy a társaságnak teremtsen minden szinten egy EGYSÉGES NYELVEZETET és a nézeteltéréseket és vitákat csírájában vágja el jó példa erre a oWoD és Cyberpunk 2020 is.
A szabályok segítségével "vadidegenek" is zökkenőmentesen képesek hihetetlenül jókat játszani mindenféle nézeteltérés nélkül (lásd Szerepjáték találkozók) no erre kellenek a szabályok :P

DreamerX 2010.09.04. 20:59:24

Elég sok emberkével játszottam már együtt asztalin is, fórumon is, mi több, még veled is. Amit azon kalandmesterekról írtam, akik egy pillanatra nem képesek kilépni a szabálykönyvből hatványozottan érvényes rád is. Iszonyat mértékben fantáziátlanul próbálod megoldani a helyzeteket, s aki nem simul bele az elképzelséseidbe, és nem úgy játszik nálad, mitn egy jól kiszámítható bábu, azokat le is söpröd. Te vagy az, aki igencsak szűk körben mesél. A többiek nem maradnak meg melletted.

Jose Vasquez Vergara · http://cyberpunk.hungarianforum.net/portal.htm 2010.09.04. 21:21:40

@DreamerX:

Hy

Te valakivel összekeversz ám semmi gond mert az illetővel egy társaság vagyunk és bármennyire is fájó nem játszunk szűk körben :D Csak az elmúlt évben hat (6) új arcot indítottunk neki a szerepjáték életnek és van elég stabil asztali partynk is nem cserélődnek sűrűn az emberek inkább az újak érkezése a jellemző és a csapatbontás a probléma mert már sokan vagyunk egy Kalandmesterre :D

Akiről beszélsz annyira nem kutyaütő mivel volt már Top 1. Kalandmester is szerepjáték találkozón és a legutóbbi összejövetelen igaz eléggé szűk volt mindenki meg volt elégedve vele :D

De mindegy legyek az akinek gondolsz. :D nem győzködlek, hogy külön identitások vagyunk :D

Link a kutyaütőről:
- darkage.hu/news.php?item.42.2
- darkage.hu/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?4129
- darkage.hu/news.php?item.43.2

De végül is igazad van :D

DreamerX 2010.09.04. 21:36:36

Szerencsétlen újoncok, akik nálatok kezdenek ...

Jose Vasquez Vergara · http://cyberpunk.hungarianforum.net/portal.htm 2010.09.04. 21:44:10

@DreamerX:

Ők nem nyüsszögnek :D Veled ellentétben de hát ez is kell az életnek :D Valamint szégyeljük magunkat amiért jól érezzük magunkat és egy szint alá nem vagyunk hajlandóak ereszkedni :D
süti beállítások módosítása